Astrid Haug om sociale medier

28 05 2010

I dag besøgte vi Astrid Haug, medforfatter af ”Lyt til Elefanterne”, til en super snak om Sociale medier. Det var første gang, vi skulle præsentere vores undersøgelse for en social-media-ekspert, som Astrid Haug må siges at være, så vi kan godt afsløre, at vi var spændte på at høre, hvad Astrid syntes om vores undersøgelse og vores key findings.

Det var smadder spændende at tale med Astrid om vores tanker og meninger om social media. Og ift. undersøgelsens findings var det også fedt, at få talt vores hypoteser omkring hvorfor resultaterne ser ud, som de ser ud, igennem med en ekspert☺. Det viste sig, at Astrid var meget enig med vores hypoteser og  tolkninger på resultaterne – så det er jo super fedt at vide, at en ekspert som Astrid mener det samme som os☺.

Vi talte lidt om begrebet ”sociale medier” og at ordene ”social” og ”medie” var nogle brede størrelser. I ”Lyt til Elefanterne” benytter Astrid og medforfatter Anna Ebbesen i stedet ”digital kommunikation”.  I al den litteratur vi efterhånden har læst om social media, synes der at være lidt uklarheder omkring, hvad der helt konkret ligger i begrebet ”social media”, og mange forfattere har hver deres definition på, hvad social media er. Noget kunne tyde på at ordene ”social” og ”media” favner over noget, der måske er for bredt til, at vi kan have en ensartet opfattelse af begrebet.

Vi blev enige om, at fokus i ”social media” i hvert fald bør være mere på ”social” og mindre på ”media” – sagt med andre ord bør det altså handle mindre om teknologi og mere om mennesker. En vigtig ting at huske på, er at man ikke er ”social” ved blot at have oprettet en profil på Facebook. Den skal plejes og vedligeholdes, hvis du vil opnå en effekt.

Så key take aways til danske virksomheder efter vores møde med Astrid må altså lyde:

”social” og ”media” bør følges ad, før man som virksomhed

kan få noget som helst ud af sin social media indsats


Du sidder sikkert og tænker ”jamen, selvfølgelig skal de da det!” Men det viser sig faktisk, at en del overser dette.

Så investér den tid, det kræves at være “social”!


Handlinger

Information

2 responses

31 05 2010
Fisk-a-teers « Marie & Charlottes Speciale Blog

[…] 31 05 2010 En af de ting som vi snakker en del om, og som vi også  talte med Astrid Haug om på vores møde den anden dag er, hvorfor (nogle) virksomheder er meget tilbageholdende og skeptiske overfor sociale medier. En […]

20 06 2010
Trine-Maria Kristensen om sociale medier (part I) « Marie & Charlottes Speciale Blog

[…] er med til at skabe en idé hos virksomhederne om, at dette er et nyt medie til at annoncere. Da vi talte med Astrid Haug om sociale medier var vi også inde på emnet, og vi blev bare bekræftet på vores møde med Trine-Maria i, at der […]

Skriv en kommentar