Trine-Maria Kristensen om sociale medier (part I)

19 06 2010

Så har vi atter slået vejen forbi en ekspert udi de sociale medier, for i sidste uge interviewede vi  Trine-Maria Kristensen fra SocialSquare, og det var super-inspirerende!

Trine-Maria er uddannet cand.scient.soc fra RUC, har bl.a. arbejdet som marketingchef i et pensionsselskab før hun i 2005 sammen med Thomas Madsen-Mygdal startede Socialsquare, som er “en konsulentvirksomhed, der hjælper organisationer med at genopfinde processer, produkter og værktøjer til det sociale internet”. Trine-Maria har desuden også bloggen hovedetpaabloggen.dk, hvor hun blogger  om “krydsfeltet mellem deltagelse, det sociale internet, organisationer og kommunikation”, og hvis du har en mindste interesse for dette, så bør du kigge forbi hendes blog, hvor hun kommer med nogle rigtig skarpe og inspirerende synspunkter omkring sociale medier.

Og netop hendes synspunkter omkring sociale medier var, hvad vi kom for at høre mere om, da vi mødte op på Socialsquares kontor på Vesterbrogade, og det var meget interessant at tale med hende om dette. Vi talte en hel del omkring netop betegnelsen sociale medier, og om hvordan ordet “medier” ikke yder blogs, sociale netværk, microblogging etc. retfærdighed, ordet “medier” fortæller ikke rigtigt hvad det egentlig er. Tværtimod, og Trine-Maria ramte hovedet på sømmet, da hun sagde at, sålænge vi kalder det sociale medier, så kommer vi aldrig væk fra den opfattelse flere virksomheder har af, at det er endnu en annonceringsplatform. Retorikken i at kalde det “medier” er med til at skabe en idé hos virksomhederne om, at dette er et nyt medie til at annoncere. Da vi talte med Astrid Haug om sociale medier var vi også inde på emnet, og vi blev bare bekræftet på vores møde med Trine-Maria i, at der for (nogen) virksomheder hersker en kanaltankegang, som ikke mindskes, når vi kalder det sociale medier.

Trine-Maria og resten af holdet på Socialsquare havde faktisk besluttet at undgå ordet sociale medier, og i stedet kalde det sociale redskaber netop fordi “medier” reducerer det til kanaler, når det i virkeligheden er platforme for nye måder at samarbejde på, kommunikere på, skabe transparens. Vi var meget enige med Trina-Maria i, at brugen af ordet mediet gør, at ligeså snart vi sætter det label på, så går der kanaltankegang i den hos marketing- og kommunikationsfolkene, og man tænker budksabkommunikation, hvilket sociale medier i princippet egner sig virkelig dårligt til.

I vores undersøgelse (som vi snart vil publicere resultaterne fra) kan vi også se, at rigtig rigtig mange af virksomhederne netop bruger sociale medier til annoncering. Vi talte med Trine-Maria om, om det måske egentlig er fordi, at når det er marketingfolkene, der sidder med ansvaret for social media aktiviteterne i en virksomhed (og det kan vi se, at det er i størstedelen af de adspurgte virksomheder i vores undersøgelse), så vil disse aktiviteter være præget af marketingtankegangen med at man skal “pushe” et budskab igennem, og det er ikke det som er sociale mediers force, deres force er samtale, deling, innovation.

Det førte os til spørgsmålet omkring, hvad alt dette betyder for sociale medier i fremtiden. Trine-Maria forudser ikke, at der vil komme et kæmpe skred i udviklingen, som hun måske så for bare et par år siden. For lige nu ser vi, at de sociale redskaber er blevet absorberet i de strukturer, som de i virkeligheden kunne nedbryde. Marketing og kommunikationsfolk har formået at gøre dem til en ny kanal, med envejskommunikation, hvilket er en skam. Flere virksomheder har fået overbevist andre om, at de nu har social media strategier, selvom det egentlig bare er annoncer og envejsbudskabskommunikation, sådan  som de hele tiden har haft, bare på sociale medier.

Derfor forudser Trine-Maria, at det tager tid før sociale redskaber vil vinde frem og få den indflydelse som de burde have.  Udbredelsen af sociale medier i virksomheder burde i følge Trine-Maria  komme fra innovationsafdelingen, udviklingsafdelingen og topledelsen, fra steder hvor der er pres på for øge kompleksiteten i organisationen. men i stedet bruges det som en dyr og dårlig måde til budskabskommunikation. Det er ærgerligt, for der er jo masser af andre steder at gøre det (dagblade, TV etc.), og som Trine-Maria sagde; ” Hvorfor i alverden så gøre det et sted, som er til at skabe samtale?”

Det er netop dette, der er problematikken med sociale medier, mange virksomheder har bare endnu ikke forstået hvordan de skal bruges. At dette er vores holdning er vel ingen hemmelighed, og det var skønt at få diskuteret dette med en person som Trine-Maria, der virkelig forstår sociale medier og har holdninger til dem.

Vi vil meget snart følge med endnu et indlæg omkring Trine-Maria om sociale medier, vi synes nemlig hun havde så meget godt at sige, at det ville blive alt for meget til et indlæg.


Handlinger

Information

2 responses

21 06 2010
Trine-Maria Kristensen

Hej med jer – fin sammenskrivning 🙂

Jeg vil gerne lige understrege et par kilder – for selv om I tydeligvis tillægger mig stor viden (tak!) så er mange af mine pointer jo influeret af andre/ rent arvegods 🙂 Nogle af kilderne fortalte jeg jer om i interviewet, men synes lige at jeg vil smide et par links her også…

Mht. de sociale redskaber som dialogiske og samtale-instrumenter så kommer den opfattelse primært fra Cluetrain Manifesto som er en bog/ et ikonisk website fra 1999: http://www.cluetrain.com/ – hvori forfatterne (Doc Searls m.fl) forsøger at definere nettet som samtale-forum – og lægge klar afstand til marketing-lingo på nettet.

Og mht. udviklingen med sociale redskaber i organisationer og som forandrings-agenter så er jeg stærkt influeret af Euan Semple, som har beskrevet sin oplevelse af hvordan integrationen af redskaberne, som kanaler i marketing- og kommunikationsplaner er med til at fjerne fokus fra det egentlige innovative potentiale og det disruptive potentiale på sin blog og i præsentationer – senest på Socialsquares/ J Boyes – Social Media at Work-konference her i juni. Hans spændende synspunkter kan I finde mere om her: http://www.euansemple.com/theobvious/

21 06 2010
smmspeciale

Hej Trine-Maria

Ja, som du kan, se synes vi virkelig, det var spændende at tale med dig, tak fordi du lige fik sat lidt kilder på 🙂 Meget spændende læsning i øvrigt! Euan Semple er ny for os, tak for præsentationen af ham, var lige forbi hans blog, og der er meget guf 🙂 Tak for kommentar og links!

Skriv en kommentar