Timme Bisgaard Munk om sociale medier

11 06 2010

Endnu engang har vi været på ekspertbesøg! Denne gang lagde vi vejen forbi  Kommunikationsforum og tog en snak med direktør, Timme Bisgaard Munk. Timme har en ph.d i Internet Sociologi fra Københavns Universitet og startede i 1999 Kommunikationsforum – branchesitet, der henvender sig til alle med interesse for kommunikation.  
Det var rigtig spændende at høre om Timme’s erfaring med og opfattelse af sociale medier, og hvordan han ser potentialet for danske virksomheder.
Timme’s input var yderst interessant, fordi han præsenterede os for en lidt anden måde at anskue Social Media Marketing på, end vi gør. Han skelnede f.eks. mellem Social Media Marketing og ”andre sociale” aktiviteter, hvor vi anskuer enhver form for virksomhedskommunikation som en form for marketing – også selvom der er tale om f.eks. kundeservice via sociale medier, der jo ikke har et traditionel marketing format.

Så tak til Timme for at dele hans tanker med os☺

Vi præsenterede Timme for vores undersøgelse omkring danske virksomheders brug af sociale medier i marketing. En ting vi talte meget om var, at rigtig mange virksomheder opretter en profil på Facebook, som ikke bliver vedligeholdt! Det skyldes selvfølgelig, at virksomhederne kan se og mærke ”hypen” ved sociale medier, og derfor skynder de sig at lave en virksomhedsprofil på et socialt netværk som Facebook med et flot billede osv., og så er de per definition ”social” – fordi de jo har en profil! Problemet er, at selvom mange virksomheder kan se ”hypen”, så tænker de ikke over, hvad det vil sige (og mest af alt hvad det kræver!) at være tilstede på sociale medier. Der er ingen gevinst ved blot at have en profil! Sagen er, at det er en falsk løsning, der højst sandsynligt vil ende med at give brugerne en dårligere oplevelse, end hvis de ikke havde oprettet en profil.

Vi talte lidt om en artikel fra Kforum vi læste tidligere på året ved navn ”Gys på Facebooks kirkegård” (af Christian Andersen), der bestemt stadig er værd at læse. Her kunne man læse om, hvordan kendte danske virksomheder flokkes på Facebook for at følge hypen, men ender med at have etableret en død side, der kun hører hjemme på en kirkegård.
Vi understreger endnu engang nødvendigheden af at investere den tid, det kræves af en virksomhed at være tilstede på sociale medier. Virksomhederne er nødt til at tænke social, dialog og samtale. Timme sagde det godt og kort ”en god samtale slutter jo aldrig”.

Men hvad så hvis det ikke er virksomhederne selv, der står bag profilerne?

Siderne kan jo sagtens være lavet af fans eller medarbejdere. Uanset hvad er det virksomheden, der lægger navn til, og deres job er at værne om deres brand ved at følge diverse grupper/profiler og gå i dialog, hvis deres kunder ytrer ønske om det (hvilket de jo har gjort ved at oprette en profil).
Vi vil gerne slutte dette indlæg af med et citat af Avinash Kaushik (Analytics Evangelist og forfatter af “Web Analytics: An Hour A Day”), der på en lidt halv-corny, men ret præcis facon beskriver den omtalte problematik med at mange virksomheder laver et halvhjertet stykke arbejde i sociale medier.


Handlinger

Information

Skriv en kommentar