Alt-gives-bort fra Min A-kasse

9 06 2010

Så kom afsløringen om at  Alt-gives-bort- så-jeg-kan-få-bistand-facebookgruppen egentlig var en gruppe oprettet af Min a-kasse for at skabe mere debat og  større viden – især blandt unge- om a-kasse og arbejdsløshed, og hvem der er, og især ikke er, berettiget til kontanthjælp.

Kort fortalt gik gruppen ud på , at Jonas Hansen (som nu viser sig at være skuespiller) gav sine ejendele væk, fordi han ellers ikke kunne få bistandshjælp, da hans socialrådgiver havde fortalt ham, han ikke måtte have værdier for over 10.000 kr. Vi har fulgt gruppen lidt, efter at nogle på vennelisten blev medlemmer. Og har, ligesom mange af de, der kommenterede på gruppens væg, været i tvivl om, hvorvidt det var en kampagne eller rent faktisk en person, der ikke havde særlig godt styr på bistandsreglerne. Det viste sig at være det første.

Det der er lidt interessant med denne kampagne er, at man jo straks drager paralleller til Karen videoen fra VisitDenmark.

Karen-videoen blev jo kraftigt kritiseret, fordi mange følte sig snydt og ført bag lyset, fordi det ikke var tydeligt hvem afsenderen var og man nok også følte sig lidt til grin, hvis man var hoppet på den. I begge tilfælde er man også emotionelt engageret i personen i kampagnen, man havde ondt af Karen, der ikke kunne finde faren til sit barn og af Jonas, som troede han blev nødt til at give al sine ting væk, og derfor vil reaktionerne, når folk opdager det er falsk, også være stærke, som vi bestem så til Karen-videoen. Umiddelbart kunne man tro, det var lidt det samme med denne gruppe, som har haft omkring 700 medlemmer og en livlig dialog, både folk der gerne ville overtage “Jonas”‘s ting, folk der ville hjælpe ham og de, der diskuterede kontanthjælpsreglerne.  Og jo, efter afsløringen er der også kommet indlæg på gruppens væg omkring, at mange føler sig ført bag lyset og snydt af “Jonas Hansen”, men endnu mere spændende er det, at se at der også er mange positive kommentarer. Der er altså forskel på hvem, der kan gå hvor langt og på hvilken måde man gør det. Det er egentlig meget forfriskende at se at Min a-kasse har turdet kaste sig ud i dette, og ikke er blevet afskrækket over al postyret omkring Karen-videoen.

Der selvfølgelig nogle forskelle for de 2, som måske gør, at der reageres så forskelligt. Hvor Karen-videoen var tænkt som en  viral video, der skulle brande Danmark i udlandet, så handlede Alt-gives-bort om at oplyse om kontanthjælpen og skabe debat. Karen-videoens indhold rørte nok også lidt ved nationalfølelsen, og nogle mente den fik danske kvinder til at fremstå som billige, ting som jo i sig selv kan få sindene i kog. Og ikke helt uvigtigt, så har Min a-kasse straks stået ved at de står bag, og giver svar på Facebook til de, der er frustrerede og vrede, og forklarer dem baggrunden og formålet med gruppen. Derudover så fik de folk, der hoppede på den og gerne ville have” Jonas”‘ ting, så vidt vi ved, rent faktisk tingene, en cykel blev endda givet til et godt formål, på opfordring af medlemmer af gruppen. Og lige præcis åbenheden, vedkendelsen og den fortsatte interaktion med medlemmerne gør at Alt-gives-bort får en helt anden reaktion. Generelt tror vi ikke at ugennemsigtighed på sociale medier altid er den bedste ide, men det er meget skønt at se, at nogle har turde kaste sig ud i noget nyt, og har turde tage dialogen med brugerne, også efter afsløringen og kritikken.


Handlinger

Information

En kommentar

1 07 2010
Trine-Maria Kristensen om sociale medier (Part II) « Marie & Charlottes Speciale Blog

[…] at du taber kontrol og vær klar til at deltage i en samtale på forbrugerens præmisser. Vi har tidligere rost Min A-kasse for deres Alt-gives-bort-initiativ (som potentielt kunne være blevet en “fiasko”), og vi talte netop med Trine-Maria om, […]

Skriv en kommentar