Facebook & Danske Bank

4 06 2010

I forgårs kunne man på DR (og sikkert andre medier) læse at Danske Bank har en Facebookside, hvor man kan stille spørgsmål om økonomi. Sikke et godt tiltag, det er et virkelig godt eksempel på en dansk virksomhed, der har forstået, hvordan man skal bruge sociale medier, og vi kan kun sige, hvilken god måde at gøre en bank mere nærværende og tilgængelig, ikke mindst for det yngre publikum. Nogle vil måske mene, at ingen har lyst til at dele ens uvidenhed om økonomi på Facebook, men det tror vi måske ikke er helt rigtigt, med den målgruppe Danske Bank har til netop dette tiltag, har de måske ramt helt plet. Danske Bank har samarbejdet med Mindjumpers om Mind Your Money facebook-siden.

Inde på Facebooksiden kan man spørge rådgivere for Danske Bank om alt muligt, ingen spørgsmål er for dumme til at blive stillet der. Derudover fortæller Louise Engel (en af rådgiverne på siden) til P3: “Det vil være sådan et debatforum, hvor alle kan udveksle erfaringer, hvor man kan spørge os, og hvor vi kommer med input”. Danske Bank  har lige præcis forstået det; sociale medier er ikke en-vejs kommunikation, eller virksomhed til kunder. Det er kunder til kunder, virksomhed til kunder, kunder til virksomhed på kryds og tværs. Vi glæder os virkelig til at følge dette tiltag fra Danske Bank, og se hvordan det udvikler sig. Med den måde det præsenteres på, lyder det som et virkelig godt tiltag.  Det er jo heller ikke første gang, vi ser Danske Bank benytte sociale medier på en måde, der viser de forstår at kunderne vil tales med, ikke til. Også deres Bedre Bank var et godt initiativ, der viser man ønsker at høre hvad kunderne har at sige. Vi glæder os til at følge tiltaget, og se om man følger  den gode ide til dørs hos Danske Bank.

Det eneste vi måske lige vil sige til Danske Bank er, gør det nemmere at finde jeres Facebook side! En googling på “Facebook Danske Bank” gav ikke andre resultater end hadegrupper, og ved at søge inde i Facebook, kom der 3 grupper frem, da vi forsøgte. Ingen af dem var Danske Banks  “Mind your monev-facebookside”. Et besøg og en søgning på danskebank.dk, gav heller ikke resultat.  Nå, tilbage til Facebook, efter at have fulgt lidt forskellige links, fandt vi endelig siden. Vi er begge Danske Bank kunder, og ingen af os vidste, at der var noget, der hed Mind Your Money (måske er vi slet ikke målgruppen, men alligevel). Da vi først fandt ud af, at det hed Mind Your Money, så fandt vi denne side inde på danskebank.dk, hvor der endelig var et link fra Danske Banks side til Facebooksiden.

Pointen er bare at sige noget, der nok vil komme et indlæg om senere, nemlig at search og sociale medier hænger sammen, og noget man skal huske at overveje. Når man kommer med så godt et initiativ fra Danske Banks side, så er det synd, det skal være så svært at finde. Vi håber det bliver nemmere for andre, jo mere omtale siden får.


Handlinger

Information

Skriv en kommentar